Afspraken
Spreekuur op afspraak
Het spreekuur wordt iedere werkdag gehouden. U moet altijd vooraf een afspraak maken.
Afspraken worden bij voorkeur ’s morgens gemaakt tussen 8.00 en 10.30 uur en tussen 11.00 en 12.00 uur. Voor zaken die niet tot de volgende dag kunnen wachten, mag u natuurlijk altijd bellen.
Indien u voor 10.30 uur belt proberen we u indien dit mogelijk is nog de zelfde dag in te plannen.
Voor uitslagen, verzetten van afspraken en overleg met de assistente kunt u bellen tussen 8.00 en 10.30 uur en tussen 11.00 en 12.00 uur.
Veel van uw vragen kunt u met de assistente bespreken en zonodig kan de huisarts u terugbellen. In veel gevallen kan de assistente u ook zelfstandig een advies geven.
U zou daarnaast ook kunnen kijken op: https://www.moetiknaardedokter.nl/
Bij het maken van een afspraak zal de assistente vragen naar de reden van uw contact. Ze is daartoe opgeleid en doet dat om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid van uw klachten. Ook kan zij u van telefonisch advies voorzien.De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan.
Meer tijd
Heeft u meerdere klachten of vragen? Geef het aan bij het maken van de afspraak, we kunnen er dan rekening mee houden in onze agenda.
Visites
Wanneer het niet mogelijk is om zelf naar de praktijk te komen, dan kan de huisarts u ook thuis bezoeken. De assistente beoordeelt, eventueel samen met de huisarts, of een huisbezoek afgelegd wordt. Het huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar het gewone spreekuur te komen.
Niet nagekomen afspraken
Het valt ons op dat het steeds vaker voorkomt dat patiënten niet op afspraken verschijnen. Dit kan zijn bij een afspraak op het spreekuur van de huisarts of van iemand anders van de praktijk, bv. bij de praktijkondersteuners of de doktersassistentes.
Het is voor een huisartspraktijk vervelend als een patiënt niet op een afspraak verschijnt. Het betekent dat er op dat moment niet iemand anders kan worden geholpen.
Om het aantal niet-nagekomen afspraken terug te dringen gaan wij hiervoor een wegblijftarief hanteren.
Dit betekent het volgende:
– U kunt uw afspraak afzeggen of verplaatsen, dit dient u echter minimaal 24 uur van tevoren te doen.
– Afspraken die op maandag zijn gepland, dienen uiterlijk de vrijdagochtend ervoor geannuleerd te zijn.
Mocht u niet verschenen zijn op de afspraak, dan krijgt u hier een factuur voor thuis gestuurd. Deze factuur zult u zelf moeten betalen, want uw zorgverzekeraar vergoedt u deze kosten niet.
Er zijn natuurlijk altijd omstandigheden denkbaar dat er sprake is van een overmacht situatie waardoor u niet verschenen bent. Neem daarom altijd z.s.m. contact met ons op met vermelding van deze reden.
De hoogte van het tarief is afhankelijk van de tijd die hiervoor ingepland is op het spreekuur. Dit betekent bijvoorbeeld voor een consult: €10,- en een dubbel consult €20,- Langer consultduur €10,- per 10 minuten ingeplande tijd , maximaal €50.